måndag 6 januari 2014

Kikärtor

Kokta kikärtor på väg till frysen.

Kikärtor och linser i olika former är de baljväxter jag tycker bäst om när jag lagar mat. Linser på grund av att de är så goda och väldigt snabba att tillaga. De röda linserna kräver ingen blötläggning alls och de gröna, bruna och svarta endast en kort sådan om man vill minska koktiden. Olika typer av bönor köper jag ofta färdigkokta, dels för att spara tid men även av bekvämlighetsskäl. Kikärtor däremot kokar jag gärna själv. Det kräver lite planering eftersom de ska blötläggas i ca 8-12 timmar innan de kokas, men för övrigt är det enkelt. Det går bra att följa kokanvisningarna på påsen med de torkade kikärtorna, jag gör så här:

Koka kikärtor och bönor
Blötlägg kikärtorna (alternativt bönorna) i 8-12 timmar i rikligt vatten (tre gånger så mycket vatten som kikärtor). Byt vattnet och skölj bönorna. Koka därefter i rikligt saltat vatten i ca en timme. Koktiden kan variera beroende på blötläggningstiden, smaka av. Låt svalna i kokvattnet, detta för att undvika att kikärtorna/bönorna spricker.

När jag kokat och låtit bönorna svalna i sitt eget spad fryser jag in kikärtorna i lagom stora portioner. Jag mäter in drygt 3 dl i varje fryspåse (det är ungefär så mycket kokta kikärtor en tetra innehåller). Då är det enkelt att ta ut och tina lagom mycket inför matlagningen. 


Länkar till recept med kikärtor:

1 kommentar:

Louisa sa...

Jag brukar också koka mycket på en gång och frysa in portioner i fryspåsar. Så smidigt!