onsdag 23 januari 2013

Vi testade vegetarisk matkasse

Det är snart för två år sedan vi testade lakto-ovo-vegetarisk matkasse. Två gånger beställde vi, sedan blev det inget mer. Vi har inte heller testat vego-kassar av andra leverantörer, trots att vi hade planerat att göra det. Varför blev det så? För det första var kassen lakto-ovo-vegetarisk, och i flera av måltiderna var den huvudsakliga proteinkällan ost eller ägg. Trots att vi äter både ägg och mjölkprodukter blev det lite för mycket sådan mat för vår del. Vi är vana att äta mera baljväxter, och även fullkorn, än vad kassen erbjöd oss. Jag är också van att planera och laga mat, och kände att denna tjänst inte sparade speciellt mycket tid för mig. Hade matkassen innehållit flera rätter av tofu, vilket jag skulle vilja bli bättre på att tillaga, hade vi  kanske beställt någon kasse till.  Sambon, som inte är lika van matlagare som jag, uppskattade recepten mycket mer än jag däremot.

Även om kassen inte var något för oss så gillade jag den i alla fall. Att beställa den här typen av matkasse kan vare helt perfekt om man vill testa vegetariskt för första gången eller inte är van att laga mat, tror jag.

För två år sedan var utbudet att vegetariska matkassar minimal, jag fick både googla och ringa runt ett tag innan jag hittade alternativ. Numera finns det flera leverantörer av vegokassar och även helvegetariska matkassar, i alla fall här i Stockholmstrakten. Kanske tar vi och testar en vegan-kasse någon vecka vi känner oss stressade och saknar nya matidéer.

Vad jag skrev om kassarna då kan du läsa genom länkarna här:
Vi testar vegetarisk matkasse
Matkasse från Framtidens mat, del 1
Matkasse från Framtidensmat, del 2
Vegetarisk matkasse, andra veckan

Risbollar




Häromdagen kokade jag linsrisotto och fick massor med risotto över. Risotto är ingen mat som enligt min mening vinner på att värmas igen, men samtidigt kändes det fel att slänga bra mat. Då kom jag på en tidningsartikel om matrester där skribenten skev om risbollar hon tillagade av överbliven kokt ris. Därifrån fick jag idén om att göra risbollar av min överblivna risotto. 

Jag gjorde så här:
Jag tog den överblivna kylskåpskalla risotton, rullade den i bollar med händer blötta med kallt vatten och la bollarna på en skärbräda. Sedan panerade jag bollarna; droppade de först i lättvispad ägg sedan i ströbröd och därefter stekte jag risbollarna i rapsolja. De blev jättegoda, jag serverade de med sallad och hummus som nystekta. De bollarna som blev över åt vi dagen efter med en chili sin carne.

fredag 4 januari 2013

Proteinplättar



Lätt som en plätt att steka dessa plättar till frukost, mellanmål eller lunchlåda.
Receptet ger cirka tolv stycken plättar.

2 dl havregryn
2 dl mjölk eller havremjölk
2 msk hampaproteinpulver (kan uteslutas)
2 krm salt
2 ägg
rapsolja till stekning

Blanda ingredienserna i en bunke.
Stek i medelvärme.
Servera med keso, tsatsiki eller bönsallad.